2012. 02. 18.

Boldog születésnapot OMSI!

Első évfordulóját ünnepli minden idők legvalósághűbb buszszimulátora, az OMSI. A születésnap alkalmából megnéztük a fejlődés eddigi útját és a várható újdonságokat is áttekintjük. Szóval, boldog születésnapot!




Legalább annyira kultikussá lett, mint a virtuális mozdonyvezetők körében az MSTS és a Zusi. A napra pontosan egy esztendeje, 2011.február 18-án megjelent Omnibussimulator, rövidebb nevén OMSI-t fejlesztő két német fiatalember Marcel Kuhnt és Rüdiger Hülsmann ugyanis nem kisebb célt tűzött maga elé, mint egy valósághű autóbusz-szimulátor elkészítését. Az OMSI honlapja 2009 március 29-én indult el, néhány fotóval és videóval. Utóbbiak alapján azonnal elkezdett gyarapodni a rajongótábora a még nem is létező programnak és a kíváncsiságot a további híradások csak fokozták. A remek hangokkal, szép grafikával ellátott program egyre élethűbb lett. A népszerűséget jellemzi, hogy pontosan egy éve, hogy a szimulátor megjelenésekor, a kiadó Aerosoft webáruháza egész egyszerűen összeomlott. A hibát két nappal később egy új oldal beindításával oldották meg, így elindulhatott hódító útjára a német buszszimulátor.
Az eddigi próbálkozások közül az OMSI áll legközelebb a valósághoz. Ráadásul a Zusihoz hasonlóan nyitott a kiegészítők rendszere, bárki készíthet és használhatja a számos bővítést – ilyen például a jobb oldalon pihenő SD202-es festése is
A program két változatban jelent meg, először a már említett webáruházas letöltés élt, ezt követte bő másfél-két hónap múltán a dobozos változat, de a játék mind a két esetben megegyezett, igaz utóbbihoz mellékeltek egy térképet is – a letölthető változatnál ezt magunknak kellett kinyomtatni.
Az OMSI fejlesztői nagy hangsúlyt fektettek a valósághű fizikára, hiszen a műfajjal már több kiadó is próbálkozott, de fizikálisan mindegyik elmaradott volt. Az OMSI-t éppen ezért folyamatosan buszvezetőkkel teszteltették, amelynek meg is lett az eredménye. A programhoz két alappályát kaptunk, a Grundorfnak keresztelt fantáziapályát később többen is átdolgozták, legnagyobb sikere a Great Grundorf nevű kiegészítőnek lett.
A nyolcvanas évek végét és az 1990-es évek elejét idéző pályához megfelelő járművek is dukálnak. Balra az alapcsomagban kapott legöregebb kocsi, egy SD77-es, míg jobbra a legújabb, egy D92-es pihen a spandaui buszgarázsban
 
Az OMSI másik pályáján az 1980-as évek végi Nyugat-Berlinbe látogathatunk. Az elmaradhatatlan kellék a berlini fal, amelyet többször is láthatunk a pályán.. Itt a 92-es buszt, annak betétjáratát a 92E-t, és az 13N-es éjszakai járatot vezethetjük. A 92-es busz vonalán ma az M37-es és a 137-es buszok járnak. Nem mellesleg talán a járműpark okán is Berlin a mai napig is az egyik legsűrűbben előforduló helyszín az OMSI-pályák történetében, de ezekről később ejtünk szót.
Útzár a szégyenfal miatt – hirdeti a kiegészítő tábla a zsákutca jelzése alatt. a háttérben látszik a berlini fal
Kórház Végállomás a város szélén. A 92-es viszonylat egyik végpontja az egykori Heerstraße/Staaken határátkelő közelében fekszik. A határállomást egyébként 1987 végén bezárták, helyette az A111-es autópályán lévő Heiligensee/Stolpe ellenőrzőpontot használhatták a tranzitforgalomban közlekedő járművek. A végállomás nem mellesleg ma is pontosan így néz ki, leszámítva a fal elbontását és a fák két évtizedes fejlődését
Figyelmeztető felirat a határállomás előtti utolsó útelágazásnál, a Heerstraße/Reimerweg végállomáson. Jelentése: csak tranzitforgalom részére Skandinávia, Lengyelország felé és az NDK-ba irányuló forgalom számára
A Freudstraße/Goldkäferweg fordulónál is felsejlik a távolban a Nyugat-Berlint körülölelő fal
Nem áll meg az élet az alappályán: éjszakai üzemben a talán legjobban sikerült kiegészítő-busz, a MAN NL202-es. Az esőben csillog a járda, ez az egyik jó megoldás a sok közül az OMSI-ban
Esőben és csúszós úton is máshogyan viselkedik a járművünk. Ráadásul a csapadék – ellentétben más szimulátorokkal – nem terheli túlságosan a grafikus vezérlőnket, ennek ellenére látványosra sikerült ez az effekt

Elindult tehát az OMSI hódító útjára, de hamar érkezett a fekete leves. A saját készítésű grafikai motor (bár felépítése miatt sokan a készülő Zusi 3 motorját sejtették a játékban) egész egyszerűen nem támogatja a többmagos processzorokat. Így hiába van akár négy mag is a processzorunkban, azt egynek ismeri fel, annak viszonylag kicsi órajelével. Ebből azonnal következik is, hogy a komolyabban beépített terek, részletgazdag modellek hamar kiakasztják a grafikus motort. Utóbbi ráadásul nem a megszokott módon elkezd szaggatni, hanem a buszt kezdi el a levegőben dobálni. De mivel egyetlen valamirevaló buszszimulátorról beszélünk, a pálya- és buszkészítők elkezdték a kompromisszumos megoldásokat keresni, hiszen a grafikus motor átírása gyakorlatilag lehetetlen vállalkozás. Fontos szólni még a kiegészítőkről általában. A legtöbb modell, pálya ingyenes. Bár vannak fizetős próbálkozások, ettől az OMSI-közösség (éppúgy, mint a Zusi-közösség annak idején) elhatárolódik, legtöbben nem is engedélyezik a nekik köszönhető objektumok, járművek használatát a pénzért elérhető, ám kétes minőségű pályákhoz. 

Pályák 
Hamar megjelentek az első pályák, amelyeket szinte teljes egészében a fantázia szülte, így jókora hegyekkel is találkoztunk. Utóbbiaknál megtapasztalhattuk, hogy a buszok a hegyeken is remekül működnek, igaz, Berlinben és a Grundorfon nem található egyetlen említésre méltó emelkedő sem. A legelsőnek tekinthető kiegészítő a Meisendorf–Dürrenhof vonal volt, amely 2011 márciusában, alig egy hónappal az OMSI megjelenése után született meg. A fantáziapályák a mai napig meghatározzák az OMSI-t, csak a hivatalos fórumon 37 pálya érhető el. Ezek között jócskán található színvonalas kiegészítő (egyik legnagyobb sikernek a Bad Kinzau számít, amely a második kiadásánál jár), de néhány pálya igen egysíkúra sikerült.
A Bad Kinzau pálya megjelenése mérföldkő volt a kiegészítők között: berlini alapokon nyugvó, teljesen saját járműparkkal jelentkezett a látványos pálya
A Bad Kinzau pályán természetesen a környékbeli közlekedési szövetség, a Verkehrsverbund Kinzauer Land jegyeit használhatjuk
A Mercedes-Benz O405N2 is elérhető a VKL színeiben. A képen a Kronberger Schloß végállomáson pózol együtt a gyári modellekre épülő SD200-as és a teljesen újonnan alkotott Mercedes busz

A valós pályák tekintetében már máshogy alakult a dolog, az alappálya helyszíne, Berlin meghatározó szerepet játszik jelenleg is. A már említett 92-es vonalat Berlin egyesülése után a város járataihoz hasonlóan átszerveztek, szerepét az M37-es és a 137-es járat vette át. A vonalvezetés és a helyszínek szinte semmit nem változtak, így hamarosan elkészült David Rogers jóvoltából a Modern Spandau. Utóbbi fiatalember a mai napig megosztja az OMSI játékosokat, hiszen az alappályához szinte alig nyúlt hozzá, míg az M37-es új szakasza (egy rövid részen eltér az eredeti 92-es vonaltól) igen elnagyolt lett, és ez sajnos igaz volt minden további bővítésére is.
A Modern Spandaut később egy francia fejlesztő (Mr. Drive) vette kezelésbe, a Spandau Xtreme-nek keresztelt sorozat három pályát foglal magába. Utóbbi sokkal jobban visszaadja az eredeti vonalak hangulatát, de a német játékosok közül rengeteg kritizálták ezt is. Utóbbinak az lett a következménye, hogy a negyedik rész el sem készült.
A Spandau Xtreme sorozatban hat berlini valós buszvonalat vezethetünk, amelyeket e sorok írói személyesen is jól ismenekr, az OMSI-s vonalak szinte teljes egészében megegyeznek a valóságban látott járatokkal. De ha már a valósághűségnél tartunk: ugyan az OMSI a forgalom kezelésében is élen jár, de az autók néha igen érdekesen tudják a kreszt értelmezni. Hajlamosak beragadni a kereszteződés közepébe, hatalmas torlódásokat okozva. A pályakészítőknek ezért érdemes arra odafigyelni, hogy a balra kanyarodást csak a lehető legszükségesebb esetben engedélyezzék a személyautóknak, és ekkor is figyelni kell a megfelelő lámpaütemre, illetve a balra kanyarodó sáv hosszára.
A berlini 27-es, illetve ma 324-es busz vonala kicsi, de látványos. A scharfenbergi komphoz betérő néhány indulás egyike tér vissza a lakott területre. A kocsi természetesen egy MAN NL202-es, hasonló kocsik járnak a vonalon a valóságban is

Járművek
Az OMSI-hoz a MAN gyár két klasszikusát az 1973 és 1985 között gyártott SD200-ast, és az ezt váltó SD202-es emeletes buszokat kaptuk meg, remek kivitelben, különböző változatokban. A buszok az évek folyamán folyamatosan fejlődtek, az SD202 utolsó szériája a D92-ben már hangos utastájékoztató is tartozott. Utóbbi fejlődést a játékban is megtapasztalhatjuk. A buszokhoz kiváló hangok párosultak, de itt érkeztünk el az OMSI különlegességéhez: a járművekkel természetesen utasokat is kell szállítanunk a megadott menetrend szerint. Az emberek a megállókban várakoznak, érkezésünkkor felszállnak, jegyet vesznek, majd helyet foglalnak a nekik tetsző ülésen. Ha a busz megtelik, akkor addig nem száll fel új utas, amíg nem szállt le valaki. A buszok kapacitása a valóságnak megfelelően véges, az emeleten nincsenek is álló utazok ráadásul.
A legjobb berlini kocsik adnak egymásnak randevút a spandaui buszgarázs előtt
 
Az utasok ezek mellett nagyon is élnek, hiszen egy óvatlan kormánymozdulatot, erősebb fékezést azonnal kommentálnak, figyelni kell a megfelelő fűtésre is. Persze nem veszi ki jól magát az a tény, hogy az utasok a legnagyobb hidegben (az OMSI a repülőterek időjárás-jelentései alapján valós időjárási körülményeket tud teremteni, szerte az egész világ kiválasztható helyszínnek) is pólóban sétálgatnak az utcán. De ha már itt tartunk, a valós időjárást a pályák környezetében is megtapasztalhatjuk. Így ősszel sárgulnak, majd lehullanak a levelek, majd tavasszal újra zöldbe borul a növényzet. Ezek az apró dolgok teszik igazán naggyá a játékot.
Buszra váró utasok nyáron...
...és télen. Jó nekik, hogy nem fáznak, mert mi, újságírók bizony elég sokat fagyoskodunk a buszmegállókban

Az első új busz még tavaly májusban jelent meg, ez a svájci FBW 549 volt, kicsivel később jelent meg Kelet-Európa klasszikusa, a Karosa B732. A játékhoz azóta több busz is megjelent, amely elő is hozta az OMSI másik rejtett hibáját, történetesen hiába programozható le egy harmadik ajtó is, az utasok nem tudják azt rendesen kezelni. A leszállásjelzés csak akkor törölhető, ha a második ajtót is kinyitottuk. Utóbbi hibát a készülő csuklósnál kiküszöbölik, de erről a buszról kicsit később ejtünk szót.
Jelenleg az egyik legfejlettebb kiegészítő-busz az egyik legelső alacsonypadlós busz, az MAN NL202-ese. Utóbbi fejlesztését az OMSI szerzői is segítették, a buszon megtalálható a térdeplő funkció is.
A legjobban sikerült szóló, „földszintes” busz, az MAN NL202-es

Az OMSI-hoz megjelent egy jobbkormányos busz is, a Denis Enviro 500, és egy lengyel fejlesztők által készített Ikarus 260-as. Ez utóbbi igen kétes jogállással rendelkezik, a modell a Mafia nevű játékból származik, a modellt a magyar Neutral készítette, de a műszerfallal és egyéb kiegészítőivel kapcsolatban sincsenek teljesen tisztázva a kérdések. A lengyelek egyébként is nagyon jól dolgoznak: hozzájuk köthető a Mercedes-Benz O405N2 és a Jelcz M121 MB, valamint a Jelcz L11-es is, hogy csak három példát említsünk.
Utóbbihoz kapcsolódik egy régen látható egyetértés, az OMSI nemzetközi közössége nem tűri meg maguk között azokat a játékosokat akik nem eredeti példánnyal rendelkeznek. Sajnos, az OMSI hamar elérhető lett warez oldalakon, de sorozatszámot már nehezebb hozzá szerezni, hála a szoros összefogásnak, hiszen a program nem nagy kiadóvállalatok programozták, jól fizetett munkatársakkal, hanem két fiatalember, akik éppolyan közlekedésrajongók, mint a játékosok.

Magyar fejlesztések
Az OMSI-nak töretlen sikere van Magyarországon is, amelyet csak erősít egy magyar fejlesztésű Ikarus 415-ös busz, valamint a miskolci 69-es és a budapesti 194-es járatok megjelenése is. Ezek mellett több Ikarus 260-as busz, valamint egy ARC V134, illetve több pálya fejlesztése is folyamatban van. Ezekről oldalunkon folyamatosan beszámolunk majd. 

Összegzés
Az OMSI teljes egészében hozta amit vártunk tőle, remek, valósághű buszszimulátor lett belőle, amely remek órákat okoz az arra fogékony embereknek. A programmal teljesen valós menetrendeket lehet létrehozni, az OMSI a napszaknak megfelelően változtatja az utasszámokat a megállókban, így ahol korábban még tömeg volt, később már meg se kell állni.
A remek pályakészítő mellett csak a program szab határokat, de bizonyosan több remek pálya jelenhet még meg. A grafikus motorra ráférne egy teljes átalakítás, de az már egy új teljesen programot jelentene. Addig is maradnak a kompromisszumos megoldások, amelyet elsősorban a buszok készítésénél kell betartani. Az OMSI következő lépcsőfoka az első csuklósbusz megjelenése lesz, amelyet a program fejlesztői készítenek.
A MAN NG272-es a legutóbbi hírek szerint messze volt a kész állapottól, persze, ez bármikor változhat (forrás: OMSI fórum)
Ahogy arról már beszámoltunk: a tolócsuklósokat azért „félkészen” is kipróbálhatjuk

Az MAN NG272-ese itthon sem ismeretlen, több használt busz került az országba. A busz kiadása után várhatóan hamarosan több csuklós is elérhető lesz, utóbbiak kiadása a már említett programmódosítás, és a megfelelő csukló anyag elkészítése miatt várat magára. De ez még a jövő zenéje, addig is boldog születésnapot OMSI!

Halász Péter, Óvári Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.