2011. 11. 07.

Mérföldkő a vasúti szimulátorok között – Itt a Zusi 3!

Hivatalosan november 5-én jelent meg a Zusi 3 első, bárki számára kipróbálható bemutatóváltozata. A Carsten Hölscher fejlesztette szimulátor legújabb változata már évek óta készül és az előző – a kettes – változat magasra tette a mércét fizikában. Grafikában azonban nem. Kifejezett várakozással kattintottunk hát a letöltés gombra, hogy magyar nyelven elsőként mutassuk be az új verziót.



Hosszú-hosszú évek óta készül a Zusi 3-as változata. A grafikájában is megszépülő program nem az előző „A” Zusi tovább foltozgatott kiadása, hanem teljesen az alapoktól újraírt motorra épülő szimuláció. A hivatalosan első, bárki számára kipróbálható változat a legeslegelső Zusi megjelenése után 11 esztendővel került a közönség elé.
Maga program alapja a hírek szerint már készen volt, azonban addig, amíg megfelelő minőségű demópálya nem állt rendelkezésre, nem adta ki az új változatot a készítő. Jó tette, hiszen csak így láthatjuk a valóban megszépült grafikát. A demóváltozatba a korábbi bemutatópéldányokból is ismert Altenbeken–Bad Driburg vonalszakasz került be. A mozdonyok közül a 120-as és a 216-os sorozatú gépek a Zusi 2-ből jól ismert vezetőállás-képekkel, míg a többi jármű stilizált vezetőállással rendelkezik.
A néhány vonatot tartalmazó menetrendben megismerhetjük a program működését, szükség esetén pedig „tanulójáratként” sajátíthatjuk el a szimulátor kezelését.
Az első üdvözlőképernyő

Kiválaszthatjuk, hogy milyen módon szeretnénk a programmal megismerkedni
Részletes, de még mindig korlátozott beállítási lehetőségeket kínál a demóváltozat

Részben megváltozott a billentyűzetkiosztás, érdemes az első használat előtt tanulmányozni

Indulás előtt is láthatjuk, hogy vonatunk milyen kocsikból áll és milyen menetrend szerint közlekedik

A programot két tapasztalt „Zusianer” tesztelte a RegionalBahn Blog számára. Alapvetően elmondható, hogy a kezelőszervek működtetése a korábbi változathoz képest nem csak a némileg – bár nem alapjaiban – megváltozott billentyűzet-kiosztás miatt nehézkes. A fékezőszelep működtetése is nehézkesebb, a kiegészítő féket pedig alapbeállítások esetén nem találjuk a megszokott helyén. Megjegyzendő, hogy két azonos billentyűparancs között kicsit várni kell, hogy hatásos legyen. Például egy fékezés-oldás esetén, ahol a fékezőszelep „fokozatait léptethetjük”.
Kis türelmet, töltünk...

Várjuk a vonatunkat, ami 12:38-kor érkezik majd

Rajtra kész a szerelvény. A külső nézetek kameráinak egy részét – a vonat elejéhez és végéhez kötötteket – szabadon mozgathatjuk az egérrel

Kilátás a gépről a felvételi épület felőli oldalon
Nagyon hiányzik a Zusi 2-ben megszokott információs ablak. Itt jelent meg a szelvényszámozás, az idő és a menesztésre vonatkozó adat is. Ez a Zusi 3-ban eltűnt. A kép bal szélén a zöld tárcsa jelzi a menesztést

A tolatós teher várja elhaladásunkat

Nagyon hiányzik az alagútban a pályavilágító

Rövidebb alagutaknál kibírható a hiánya, de a hosszabbak esetében már zavaró a vaksötét. Az MSTS-ben a kezdetek óta van világítási funkció, nem lenne ördöngősség a Zusi 3-ba is beilleszteni ezt a lehetőséget

A demópálya kifejezetten jól sikerült. Még a felsővezeték hosszlánca is kígyózik. Igaz, a munkavezeték sokkal vastagabbnak tűnik, mint a valóságban

A nagyobb állomásokon jelentős mértékben belassul a program. A grafika majdani finomhangolási lehetőségével ez jó eséllyel elkerülhető lesz

A demóban csak a 120-as sorozatú villany- és a 216-os sorozatú dízelgépeknek van – a Zusi 2-ből ismert – fotórealisztikus vezetőállása. A többi masinán csak a fontosabb kezelőszervek jelennek meg

Bár az állóképen nem látszik, a csatlórudazatos gépeken az erőátvitel is látványosan működik

Újdonság, hogy a normál kurzornyilak segítségével a mozdony különböző nézetei közül választhatunk. A „visszapillantó tükör” nézet mellett két vezetőállás-látkép áll rendelkezésünkre. A már ismert távlati, minden műszert mutató mellett egy, csak a fontosabbakat jelző, a pályára koncentráló képet is használhatunk. Ugyancsak megváltozott az F1-F12 gombok alapértelmezett jelentése is. Például az érkező vonatig hátralévő idő „ugrására” az F11 helyett az F4 szolgál alapesetben.
Új funkció a főmegszakító külön ki- és bekapcsolási lehetősége (korábban egy gomb volt erre) és teljesen új az áramszedő mozgatásának lehetősége is. Utóbbi ráadásul igazodik a felsővezeték magasságváltozásaihoz, ezt is jól megfigyelhetjük útközben.
Áramszedő fent...

...és lent. Újdonság a csáp vezérelhetősége, ami ráadásul követi a felsővezeték magasságváltozásait is
A nézetek között újdonságot találunk a 120-as esetében: a gépnél nem csak előre, hanem jobbra és balra is nézhetünk a fülkében, éppúgy, mint az MSTS esetében.
Balra...

...és jobbra is nézhetünk a vezetőálláson. Jó példa erre a 120-as sorozatú gép

A program hatalmas hiányosságokkal is rendelkezik. Ezek egyike a pályavilágító hiánya. Az alagútban és éjjel a korábbi változatoknak megfelelően „tapogatózni” kell. Ugyancsak hiányzik például a menet végén kapott értékelésből a jól megszokott százalékos értékelés, valamint az út-idő és a sebesség-idő diagram is. Ugyancsak eltűnt a szolgálati menetrend információs ablakából a vonat fékezésére vonatkozó adatok, más része (vonathossz, tömeg) pedig csak bonyolultan csalogatható elő, ami megnehezíti a virtuális mozdonyvezetők dolgát.
A program grafikájáról elmondhatjuk, hogy valóban megszépült. Azonban a demóváltozat korlátozott beállítási lehetőségei miatt azt is elmondhatjuk, hogy a nagyobb állomásokon szinte az élvezhetőség határát súrolja egy átlagos gép esetében a képfrissítési ráta.
A Zusi 3 grafikája valóban nagyszerű lett, de némi bizonytalanságot érzünk a fizikai motor kapcsán. Nem feltétlen visszalépésről van szó, hanem inkább arról, hogy az alapoktól újraírt motor máshogyan közelíti meg a valóságot. Óva intenénk ezúton is a készítőt attól, hogy kompromisszumokat kössön a jó grafika és a rossz(abb) fizika miatt, hiszen pont a valósághű szimuláció az, ami a Zusit eddig naggyá tette. Viszont egy újdonság megjelent: a programban a vonatok már tudnak hátrafelé gurulni, amit a Zusi 2-ben nem tettek. Tehát emelkedőben megállva nem árt valóban befékezni a vonatunkat, mert óhatatlanul is visszagurul a feloldott fékű szerelvény.
Nagyszerű a grafika, de a fizikai szimulációban még számos hiányosságot találtunk. De ha ezeket a Zusi 2 szintjére fejleszti Carsten, övé lesz a legjobb vasúti szimulátorprogram

A gépigény kapcsán érdemes megjegyezni, hogy nem minden gépen fog a demó megfelelően és gondtalanul futni, ahol a Zusi 2 kiválóan használható.
A program működéséről érdemes azt is elmondani, hogy a pályát és a járműveket az előző változattal ellentétben alapesetben nem a program könyvtárába, hanem a Windows Dokumentumok mappájába telepíti. 
Az e sorok írásakor letölthető programváltozat névjegye

Mindezekből látszik, hogy egy valójában béta-demót kaptunk kézhez. Van még bőven hiba, akad még javítanivaló, de ha ezeket olyan szintre képes fejleszteni Carsten Hölscher, amit a Zusi 2-ből kihozott, valószínűleg a legjobb szimulátort teheti le az asztalra. Azonban az út addig hosszú. Kitartóan figyelünk, de annak, aki fizikailag a valósághoz közel álló szimulátort akar használni, még a Zusi 2-es változatát ajánljuk a kissé csúnyácska grafika ellenére is.
Azonban a hibák ellenére is fontos lépés a Zusi történetében e változat kiadása, azonban még nagyon messze van a végleges verziótól. A program a www.zusi.de oldal Zusi 3-al foglalkozó szekciójában tölthető le, míg a véleményeket a Zusi Forum vonatkozó topikjaiban várja a készítő.
Tesztünk végére pedig ajánlunk egy képes összehasonlítást, amelyben láthatjuk, hogy hogyan fejlődött a Zusi eddigi demóváltozataiban a grafika. A képekhez kattintsanak ide

A programot Nánási Zoltán és Halász Péter tesztelte

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.