2012. 02. 22.

Nyárvégi áremelés

Augusztus 1-jétől emelkednek a tömegközlekedési viteldíjak Berlinben és környékén. A VBB közlése szerint a bérletes utasokat igyekeznek megkímélni az átlagosan 2,6 százalékos tarifaemeléstől.


Ismét drágítanak a tömegközlekedési jegyeken a német fővárosban. A VBB által kidolgozott javaslat szerint augusztus1-jétől átlagosan 2,6 százalékkal emelnék a viteldíjakat. A sajtó által idejekorán megszellőztetett elképzelések szerint a vonaljegy Berlin területére (AB zóna) 2,30-ról 2,40 euróra drágul majd.
A közlekedési szövetség első embere, Hans-Werner Franz úgy nyilatkozott, hogy a bérletes utasokat igyekeznek megkímélni az áremeléstől. Pont ezért (vagy ennek ellenére?) a teljesárú havibérlet az AB zónára 74-ről 77 euróra drágul. Az ABC zóna esetében, amibe belefoglaltatik a vasúti körgyűrű, Potsdam és még jónéhány település a havibérlet 91 helyett 95 euróba kerül majd a havibérlet. A Berliner Zeitung megjegyzni, hogy 14 évvel ezelőtt egy ugyanilyen bérlet – az akkori német márkából átszámítva – 47,55 eurót kóstált.
A diákok utazása is drágul: Berlin területén 27-ről 28 euróra emelkedik a diákbérlet ára.
A négy utazásra jogosító menetjegy ára 8,20 helyett 8,40 euró lesz. A teljesárú éves bérlet ára az AB zóna esetében 695-ről 710 euróra emelkedik majd augusztus 1-jétől.
A VBB közlése szerint a legutóbbi áremelés – 2011. január 1. – óta jelentősen nőttek a tömegközlekedési eszközök üzemeltetési költségei. Hans-Werner Franz példaképpen kiemelte: a BVG évente mintegy 50 millió liter gázolajat használ el a buszok közlekedtetésére. Amíg 2009-ben és 2010-ben 16,2 százalékkal nőttek az üzemanyag-árak, addig az azóta eltelt időszakban további 14,3 százalékkal kellett többet fizetni a gázolajért. 
A városfejlesztésért és a közlekedésért felelős szenátor, Michael Müller viszont azt mondta: amíg a BVG-nél a magasabb bérekről tárgyalnak, igencsak szükségszerű, hogy a cég gazdaságilag is bizonyítsa a viteldíj-emelés szükségességét. A szenátor érzékeltette: ha a BVG-nél hosszabb munkabeszüntetés lesz, akkor egyáltalán nem látja megalapozottnak a viteldíj-emelését.
(fotók: Halász Péter)

A zöldek is kritizálják a javaslatot. Amíg az S-Bahn nem képes a közszolgáltatási szerződésben vállalt szolgáltatási szint biztosítására, addig nem etikus a viteldíj emeléséről tárgyalni.
Hans-Werner Franz annyit fűzött hozzá a kérdéshez, hogy mivel egy javaslatról van szó, ami még számos ponton változhat, nem akar részletekbe menő fejtegetésekbe bocsátkozni.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.