2012. 02. 19.

A káosz elmaradt

Bár nagyon tartottak a káosztól, végül elmaradt az összeomlás Berlinben. A ver.di nevű szakszervezeti tömörülés meghirdette szombati munkabeszüntetésnek köszönhetően a metró- és villamoshálózat teljesen, a buszhálózat jelentős része leállít. Ráadásul a Hertha BSC is otthon játszott.




Minden rendkívüli esemény nélkül telt el a szombati nap a német fővárosban. A három és félmilliós metropolisban azért maradt emlékezetes ez a nap, mert 2008 után ismét leállt a városi tömegközlekedés az érdekvédők nyomásgyakorló akciója miatt.
A metróhálózatot is lezárták, bár a menetrendnek megfelelő írogatta az indulásokat a kijelző a steglitzi városházánál

Reggel négytől, üzemkezdettől este hétig tartott a sztrájk, amely figyelmeztető jellegű és határozatlan idejű volt. Az érdekvédők így próbálják meg megmutatni erejüket, hiszen az eddig eredmények nélküli tárgyalássorozat újabb fordulója kezdődik hétfőn, s remélik, így előreléphetnek valamelyest.
Az érdekvédők a hétfői tárgyalások sikerességének érdekében hívták munkabeszüntetésre a dolgozókat – sikerrel

A szombaton napon biztonsági okok miatt leállították a metróhálózatot, így vonat akkor sem jöhetett, ha egyébként a metróvezetők valamelyike felvette volna a munkát. A villamos- és autóbusz-hálózaton teljes volt a munkabeszüntetés, már ami a BVG és a Berlin Transport által kiszolgált vonalakat jelenti. Néhány vonalon, ahol alvállalkozók látják el részben vagy egészben a forgalmat, jártak a buszok.
A BVG saját járművei a garázsban maradtak a sztrájk alatt

A BVG az alvállalkozók segítségével a 109-es buszt is közlekedtette rövidített útvonalon, a tegeli reptér és a Jungfernheide S-Bahn-megálló között.
A helyzetet nehezítette, hogy az S-Bahn már nem tudta lemondani a vágányzárat Lichtenberg és az Ostkreuz között. Így az egyébként is közlekedő S-Bahn-pótló buszokra próbált felszállni számtalan ember. A BVG alvállalkozóival ugyancsak indított egy pótló járatot Lichtenberg és a Ringbahn Frankfurter Alle megállója között, ezen a részen pótolták az U5-ös metrót, így kínáltak alternatívát az utasoknak.
Zsúfoltság jellemezte a lichtenbergi S-Bahn-pótló járatokat. A DB AG és a BVG is minden lehetséges eszközzel erősítette a vaskerekűeket kiváltó járatokat

Délután ráadásul a Hertha BSC a Dortmundot fogadta az Olympiastadionban, ahova az összes jegy elkelt. Így hát a szurkolók utaztatása sem volt egyszerű feladat, hiszen az U2-es metró nem járt, csak az S-Bahn-vonatok közlekedtek – azok viszont öt percenként indultak a meccs előtt és után. Rendbontásról nem érkezett hír, pedig pénteken még arról is szó volt, hogy ha nagy lesz a tömeg, akkor egyes állomásokat akár le is zárhatnak – erre információink szerint nem került sor végül.
Az Olympiastadiontól csak az S-Bahn járataival tudtak távozni a szurkolók. Tömeg volt, a vonatok öt percenként indultak, ennek ellenére nem volt rendbontás

Az S-Bahn járatai egyébként más helyeken meglehetősen üresek voltak, nem mutattak túlzott zsúfoltságot. A híradások megjegyezték: a berliniek ismét felfedezték a gyaloglást.
Leszámítva a meccs környéki időszakot, az S-Bahn járatain nem volt a szokásosnál jelentősen nagyobb zsúfoltság

A forgalom végül 19 órakor megindulhatott, igaz, késésekkel, kimaradásokkal még egész este számolni kellett az útra kelőknek

A munkabeszüntetés miatt jelentősen megnövekvő taxiforgalomra is számítottak a szakértők, de ez is elmaradt. A taxisok hangot is adtak annak, hogy bizony árnyékra vetődtek szombaton.
Üres taxik sora a tegeli reptéren – bár nagy forgalomban reménykedtek, jobbára csak árnyékra vetődtek a taxisok
(képek: RBB Abendschau)

A forgalom pontban 19 órakor indult meg. Azonban a teljes hálózat beindítására és a menetrendszerűségre még várni kellett. Tudósítónk, Nánási Zoltán beszámolója szerint az U3-as metró a Hohenzollernplatznál a város belseje felé a megszokott 10 helyett 16 perces követést vett fel. Az U7-es vonalon már ennél nagyobb menetrendszerűség volt, igaz, az utastájékoztató rendszer itt sem volt a helyzet magaslatán: a teli peronon a kijelző A Hermannplatzon 19:50-kor a fenti képeknek megfelelő állapot fogadott: tele peron, a vonatnak hűlt helye. Öt percig úgy hirdette, hogy 4 perc múlva jön, majd utána újabb 5 percig 3 perccel későbbre jósolta a vonat érkezését, aztán egyszer csak beesett a szerelvény.
Késik a vonat, 21 óráig rendszertelen a közlekedés – hirdeti az U8-as metró peronján a kijelző

Tele a peron a Hermannplatzon, várják a vonatot. Majd jön... Pedig a sztrájknak egy órája már vége
(fotók: Nánási Zoltán)

A forgalom este fél tizenkettő körül  már a megszokott rend szerint zajlott – tette hozzá kollégánk.
Az eredetileg annyira félt káosz és összeomlás elmaradt, a helyzetet jól jellemzi, hogy az RBB hírműsorának a sztrájkkal foglalkozó különkiadása végül el is maradt.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.