2011. 10. 06.

Érkezik a leváltó

Egyre több információ lát napvilágot a leendő berilni S-Bahn-motorvonatról. A most futó szerelvények utódja várhatóan 2017 végéig áll forgalomba. Most már készül a feltétfüzet és 2012 végéig le kell adni a rendelést. A kerékpárosok, babakocsival utazók örülhetnek: több helyük lesz, az utastér pedig – először az S-Bahn történetében – klimatizált lesz.



Ahogy arról korábban már hírt adtunk, tervezik a berlini S-Bahn most futó motorvonatainak utódját. Az új járművek 2017 végéig állnak forgalomba – ígéri a DB AG. Az időpont azért is érdekes, mert a szenátus korábban azt tervezte, hogy a 2017 decemberi menetrendváltástól érvényes közszolgáltatói szerződéshez pályázat keretében keresnék az üzemeltetőt, aki a Ringbahn vonalát és a csatlakozó, dél-kelet felé vezető hálózatot működtetné.
A most születő új motorvonatok tervezése során figyelembe veszik a mostani járművekkel szerzett tapasztalatokat és az utazóközönség észrevételeit is. Az utasok számára a legnagyobb változások egyike lesz, hogy lényegesen nagyobb lesz a többcélú terek aránya a vonatokban. E részeken lehet kerékpárt, kerekesszéket vagy éppen babakocsit biztonságosan szállítani. Jelenleg minden második kocsiban van csak ilyen terület, de a jövőben minden kocsiban, a mostaninál nagyobb szekciót jelölnének ki erre a célra – derül ki a Berliner Zeitung birtokába került feltétfüzetből.
A mostani vonatokban viszonylag kevés hely áll rendelkezésre a kerékpárral, babakocsival vagy éppen kerekesszékkel utazóknak

Érdekesség, hogy opcióként szerepel az elvárások között az is, hogy a járművek üléselrendezése könnyedén megváltoztatható legyen.
A másik fontos változás, hogy a mostani járművekkel ellentétben az új motorvonat teljesen klimatizált utasteret kaphat majd. A mostani vonatok ilyennel nem rendelkeznek és ráadásul meglehetősen kevés nyitható ablakfelületük van, ami miatt a meleg nyári napokon, de még tavasszal és ősszel is számos panasz érkezik az elviselhetetlenül meleg utastér miatt az üzemeltető S-Bahn Berlin GmbH-hoz.
A nagy ablakú, de kevés nyitható ablakfelülettel rendelkező vonatokban nincs még klíma, emiatt számos panaszt kap a berlini S-Bahn. A jövőben változtatnak ezen, klimatizált utastere lesz az új vonatoknak

A jármű koncepciója szerint visszatér a gyökerekhez. Korábban ismét felmerült, hogy két kocsis helyett három vagonos alapegységekből álljon a vonat, de ezt – úgy tűnik – elvetették. A vonatok két kocsis alapegységekből, úgynevezett „Viertelzug”-okból állnak majd, amelyek önállóan is forgalomképesek lesznek, mindkét végükön teljes értékű vezetőállás lesz. A most futó modern járművek közül csak az 1980-as évek második felében a BVG megbízásából kifejlesztetett 480-as sorozatú vonatok rendelkeznek ilyen kialakítással, a többi vonat esetében a legkisebb üzemképes egység négy kocsiból áll, ami sok esetben meglehetősen túlméretezett szerelvényt jelent.
Az utolsó, két kocsis alapegységekre épülő típus az 1980-as évek második felében, a BVG megbízásából kifejlesztett 480-as sorozat volt. A „Toaster” becenevű járművek azonban a flottának csak töredékét alkotják, sokszor pedig jól jönne a rövid szerelvény is

A gyorsvasút alapvetői hibái közé tartozott az utóbbi járműbeszerzésekkor, hogy a szerelvények színével valami újat szerettek volna alkotni. Az első 480-as motorvonatok világoskékek, a DR számára épített 485-ösök tisztán vörösek, a 481/482-esek pedig sárga alapszínűek voltak, ellentétben a berlini gyorsvasút hagyományos vörösesbarna-sárga színösszeállításával. A berliniek minden alkalommal protestáltak, így a vonatok idővel mind a tradícióknak megfelelő színekbe öltötték magukra. A DB AG most kikötötte: a hagyományos színekre épülő ruhában kívánja látni a vonatokat.
A szériában épülő 485-ösök eredetileg vörös alapszínnel érkeztek, éppúgy, mint a képen látható vonat...

...a berliniek számára szokatlan színeket azonban a – képen is látható – hagyományos összeállítás váltotta idővel

Az utastérben azonban változások lesznek. A színvilág a hírek szerint a megszokott DB Regio-féle lesz, azaz a kékes árnyalatok dominálnak majd.
A DB AG a napilap információi szerint 350 kétkocsis egységet vásárolna a leendő gyártótól és ezeket 2017 végig forgalomba is állítaná a már említett vonalakon. Ahhoz, hogy ez így legyen, legkésőbb 2012 végig a konkrét megrendelésnek is meg kell történnie.
Időközben napvilágot láttak a jármű első látványtervei is. Ide kattintva megnézheti Ön is a képeket!

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.