2012. 04. 03.

Bajor hiányzás

Nem csak Berlinben okoz gondokat a járművezetők körében a létszámhiány, hanem a többi gyorsvasúti üzemben is. Így például Münchenben is, ahol szerencsére vonalak nem állnak le, de járatritkításokat eredményez a krónikus mozdonyvezető-hiány.





Mind többen váltanak munkahelyet és hagyják el a DB AG-t – cserében pedig kevesebb újfelvételest állítanak szolgálatba, mint amennyire szükség lenne. A DB AG, ahogy arról többször is írtunk, akut mozdonyvezető-hiánnyal küzd. A kevés mozdonyvezető miatt kialakult helyzet odáig fajult, hogy Berlinben számos esetben kell leállítani gyorsvasúti viszonylatokat, hogy a többi, fontosabb vonalon biztosíthassák a forgalmat.
Hasonlóan kritikus a helyzet Münchenben is. A bajor fővárosban azonban nem állítanak le – egyelőre – viszonylatokat, hanem olyan járatokkal találkozhat az utas, ahol napközben ritkábban közlekednek a járatok.
Ritkább követés, kevesebb bevétel a DB Regionál – ezt okozza a személyzethiány

A DB Regio közlése szerint egyes napszakokban az S2, S3 és S8-as viszonylaton nem tudják biztosítani a létszámhiány miatt a tíz perces követési időközt.
A Gewerkschaft Deutscher Lokführer (GDL) elnöke, Claus Weselsky a Süddeutsche Zeitungnak úgy nyilatkozott, hogy stratégiai kérdés a mozdonyvezetők létszámának biztosítása. Tettek már javaslatokat a DB AG vezetésének, de egyelőre nem reagáltak a felvetéseikre. Weselsky szerint nagyon sok mozdonyvezető adja fel a munkáját a DB-konszernnél és a jobb fizetéseket ajánló magántársaságoknál folytatja a pályafutását. Ráadásul ezeknél a cégeknél nem csak anyagi értelemben becsülik meg jobban a dolgozókat – tette hozzá.
Minimális fizetésemeléssel megtarthatná a DB a mozdonyvezetőit – márpedig akárki nem vezetheti a müncheni S-Bahn-t, speciális vonalismeret kell a hálózatra
(fotók: Halász Péter)

Az S-Bahn München adatai szerint egy mozdonyvezető évente 33 és 42 ezer euró közötti fizetést visz haza, ez havonta 2750-3500 euró közötti összeget, nagyjából 797 ezer és 1 millió forint közötti összeget jelent – bruttóban. A szakszervezet az mondja, hogy egy havi 200-250 eurós (58-73 ezer forintos) emeléssel több elvándorló járművezetőt lehetne visszatartani.
A DB AG fő problémája, hogy nem mehet akármelyik mozdonyvezető S-Bahn-t vezetni. Nem csak a típusismeret jelent gondot, hanem a speciális vonalismeret megléte is szükséges, ezzel pedig csak egy nagyjából hatszáz fős „elit” rendelkezik csak.
Az üzemeltetőnek egyébként nem csak forgalomszervezési gondot jelent a személyzethiány. A megrendelő Bayerische Eisenbahngesellschaft, azaz a BEG minden egyes menet leközlekedését rögzíti, így a nem teljesített szolgáltatásért nem fizetnek egyetlen eurocentet sem.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.