2012. 01. 10.

Nem billegnek tovább

A svájciak megunták a billenőszerkényes vonatokat és úgy döntöttek, hogy a jövőben nem vesznek ilyen szerelvényeket. Az idén megjelenő kiírásban már olyan távolsági forgalmú vonatokat vesznek az SBB-nél, amelyekben nincs ilyen szerkezet.


A billenőszekrényes vonatokkal úgy tűnik, meglehetősen sok probléma van. Az SBB igazgatósága is úgy döntött, hogy a jövőben nem vesznek „Neigetechnik”-kel szerelt járműveket. A helvét állami vasúttársaság ugyanis idén 29 távolsági forgalomra alkalmas szerelvényt kíván beszerezni, amelyeket 2016 és 2019 között állítana forgalomba. A vonatok első darabjai a 2016 végétől járható Gotthard-bázisalagút személyforgalmát szolgálnák.
Az SBB-nél több járműtípus is rendelkezik ilyen berendezéssel. Az SBB a saját billenőszekrényes vonatait 1999 és 2005 között szerezte be az Adtranztól, később pedig a Bombardiertől. A 44 darabos széria meglehetősen jól muzsikál, nincsenek velük különösebb gondok.
Az ICN-vonatokkal elégedett az SBB, a negyvennégy darabot számláló flotta megbízhatóan működik
(fotó: Zvonimir Pisonic / SBB CFF FFS)

Annál több gond akadt a billenőszekrényes vonatok nagy szakértője, a Fiat Ferroviaria által épített Cisalpinokkal. A járművek nem túl megbízhatóan működtek, ami odáig vezetett, hogy a Milánó és Stuttgart közötti járatot Zürichig vágták vissza és helyette előbb ICE, majd sima IC-szerelvények jártak és járnak a sváb városba. Azóta persze a Cisalpino is megszűnt, a vonatokat felosztották a két tulajdonos, az SBB és az FS között.
Balra még a Cisalpion színeit viselő „Cápa”, jobbra pedig már az SBB színeit viselő rokona. Az ETR 610-esek meglehetősen nyögvenyelősen álltak csak szolgálatba s a Cisalpino összefogás végét is jelentették. A vonatok egy részét az SBB, más részét az FS üzemelteti
(forrás: SBB CFF FFS)

Az SBB egyébként még forgalomba állít majd billenőszekrényes vonatokat: a Bombardiertől vásárolt, 59 emeletes motorvonat 2014-től áll forgalomba a St. Gallen–Zürich–Bern–Genf és a Romanshorn–Zürich–Bern–Brig viszonylatokon.
Az SBB új emeletes vonatának makettje
(fotó: Sandro Hartmeier / bahnonline.ch)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.