2012. 01. 25.

Jönnek az angolok

Újabb szigetországi mozdonyok érkezhetnek hazánkba. A Floyd ugyanis három dízelmozdonyt vesz a britektől a hírek szerint. A dízel-villamos erőátvitelű, hattengelyes szerkezeteket a britek Class 56-osként ismerik.


A hírek szerint három, brit eredetű mozdony érkezhet a közeljövőben hazánkba. A szigetországi gépeket a Floyd üzemelteti majd, akiknek már van tapasztalatuk az angol mozdonyokkal, hiszen ngéy Class 86-os villamosmozdony már sikerrel dolgozik Magyarországon.
A hírek szerint a Floyd az 56101, 56115 és 56117 pályaszámú gépeket vásárolta, vásárolja meg.
Érdemes megjegyezni, hogy a sorozat első harminc mozdonya (56001-56030) a romániai Electroputere gyárában épült, a többit a British Rail Engineering Limited építette. A román mozdonyok azonban nem éppen a kiváló üzembiztonságukról voltak híresek – többek között a gyártási, összeszerelési hiányosságok miatt voltak gondok a járművek forgóvázkeretivel, rugózásával. A román alkatrészeket később angolokra cserélték, így ezek a gondok is megszűntek. A további 105 darabot a BREL doncasteri (56031-56115) és crewei (56116-56135) gyárában szerelték össze. A sorozat gépei 1979 és 1984 között épültek.
A 19350 milliméter hosszú, 125 tonna szolgálati tömegű, Co' Co' tengelyelrendezésű gépeket egy 2424 kW teljesítményű, Ruston-Paxman 16RK3CT típusú dízelmotor működteti, mely az English Electric 16CSVT dízelmotorjának „leszármazottja”. A gépek engedélyezett legnagyobb sebessége a szigetországban 80 mérföld/óra, azaz 130 km/h volt.
Az egyik leendő magyar, az 56101-es 1986. július 1-jén Norwood Crossingnál robog tehervonatával
(fotó: Phil Sangwell, forrás: Wikimedia Commons)

A sorozat megmaradt darabjai az egykori English, Welsh and Scottish Railwayhez (EWS) kerültek, amelyet 2009-ben megvette a német vasút, s így DB Schenker néven működnek tovább. A németek leányvállalata az állagában meglévő, leállított, 43 darabos flottát eladásra kínálta fel. Vélhetően ebből a csomagból szemezgetett a Floyd is. Az üzletet – hivatalosan ugyan meg nem erősített hírek szerint – a Class 86-osokat is értékesítő Europhoenixen keresztül bonyolítják. Arról, hogy mikor állhatnak forgalomba, egyelőre még nincs információnk. Ha ilyen befut szerkesztőségünkbe, tudatjuk olvasóinkkal is.
Egy másik leendő magyar, az 56115-ös. Az EWS színeiben pompázó mozdony Cheltenham Spa állomáson tartott egy rövid pihenőt egy Bristolból Yorkba tartó különvonat élén. A felvétel 2004. március 31-én, a sorozat selejtezése előtti utolsó napon készült
(fotó: Phil Scott, forrás: Wikimedia Commons)



Hamarosan Magyarországon is hallgathatjuk az angol dízelmotorok muzsikáját
(készítette: MrStapletonRoad, forrás: YouTube)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.