2012. 01. 27.

Igazolt hiányzás?

Berlinben megint baj van. Az elmúlt hónapokban ugyanis szinte állandósult a járművezetők hiánya a német főváros gyorsvasúti hálózatán. A hiányzást pedig nem csak a vezénylések készítői, hanem az utasok is megérzik, számos változást kell ejteni a menetrendben emiatt.




Szinte már hétköznapinak tekinthetők azok a hírek, amik a német fővárosból érkeznek. A DB AG üzemeltette S-Bahn-hálózaton manapság a legnagyobb baj nem a járművekkel, hanem a járművezetőkkel van. Hiányoznak ugyanis, jobbára betegállományban vannak a vezérek, de ha nem lennének, a teljes létszámú rendszerben is alig lenne tartalék. A DB AG korábban úgy döntött: harminc járművezető-tanoncot vesznek fel a szeptemberben kezdődő tanfolyamra, azonban ezt időközben megemelték és most már mintegy másfélszáz pályázót várnak.
A járművezetői létszám alacsony mivoltának egyik oka, hogy számos járművezető rövid úton távozott egy jobban fizető munkáltatóhoz, míg sokan csak „sofőrök”, nem veszik komolyan a munkát, számukra a járművezetés éppen olyan, mintha dönert árulnának valamelyik sarkon vagy egy hivatalban tologatnák az aktákat.
Az S47-es viszonylat vonataival nem lehet bejutni közvetlenül a városba, az egyetlen szerelvény csak Schnöneweide és Spindlersfeld között ingázik

A járművezetők hiánya az elmúlt napokban olyan mértéket öltött, hogy azt az utazóközönség is megérzi. Gyakorlatilag mindennapossá vált, hogy az S47-es viszonylat három-négy helyett egy szerelvénnyel jár és csak a Schönweide–Spindlersfeld közötti szakaszon.
A járművezető-hiány azonban más vonalakat is érint: az S25-ösön Hennigsdorf és Teltow Stadt között például tíz helyett húsz percenként járnak a vonatok pénteken – közölte reggel a hálózatot működtető S-Bahn Berlin GmbH. Ugyancsak elmaradnak a sűrítő vonatok az S5-ös viszonylaton Mahlsdorf és az Ostbahnhof között, így a csúcsidei 5 helyett 10 perces követést adnak ezen a szakaszon.
Az S5-ös viszonylat vonatai is ritkábban járnak. Az utasok nem készülhetnek előre a korlátozásokra, hiszen csak a szolgálatba jelentkezett járművezetők létszámától függően közlekednek (vagy maradnak el) a vonatok
(képeink illusztrációk, fotó: Halász Péter)

Az utazóknak ráadásul azért is kellemetlen egy-egy ilyen kimaradás, mert előre nem lehet tervezni a korlátozásokat, ez éppen a szolgálatra jelentkező járművezetők számától függ...
A DB AG-nál egyébként azt mondják: a jelenlegi menetrend ellátásához mintegy félszáz járművezető hiányzik.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.