2011. 12. 29.

Furcsa vendég

Furcsa járművel találkozhattak az utasok nemrégiben, egészen pontosan december 27-én este a Kálmán Imre EN szerelvényében. A gép mögött egy nemzetközi forgalomban szokatlan személykocsi közlekedett ugyanis Budapesttől.


Egy „Inlandswagen”, avagy „Lange Schlierenwagen” utazott a 462-es számú EuroNight vonatban, közvetlenül a vonat gépe, az ÖBB 1116 043-asa mögött. A lezárva közlekedő belföldi forgalmú személykocsi ritka vendég Magyarországon: legtöbbször Sopron környékén fordul meg ilyen jármű. Bár a kétoldalú egyezményeknek köszönhetően – korlátozottan – közlekedhet Magyarországon a jármű, mégis ritkaság, hogy Budapesten járna ilyen kocsi. Információink szerint a jármű energiaellátásra ráadásul alkalmatlan a magyarországi forgalomra, hiszen csak a német nyelvterületen divatos 1000 V 16,7 Hz-es váltóáramű villamosfűtési energiát tudja értelmezni  kocsi.
A típus mindezek ellenére nem idegen a MÁV hálózatán sem: amikor még Tatabányáig jártak a bécsi Euregio-vonatok, volt olyan forduló, amit jobbára 1014-essekkel ilyen kocsitípus teljesített.
A lezárva hazatérő jármű megjelenésére nincs magyarázat: budapesti erősítésként aligha vetette be az ÖBB az előző reggelen, osztrák belföldi erősítésnek ugyancsak nincs értelme az éjszaka közepén. Egyetlen lehetséges megoldás van: valamilyen műszaki vizsgálatra, javításra érkezett a jármű Magyarországra. Rosszabb esetben pedig még egy alternatíva lehet: egy kisorozott MÁV-START kocsi pótlására állította be az ÖBB az előző reggelen, bár furcsa, hogy miért belföldi forgalmú járművet raktak a vonatba? Magyarics Zoltán felvételei Wien Meidlingben készültek a környezetében furcsán ható járműről.
Szokatlanul hat az elővárosi kocsi a MÁV-START fekvőhelyes kocsija előtt

Márpedig bizony ez a kocsi a Kálmán Imre EN szerelvényében közlekedik! És mivel a vonat nem megy be a Westbahnhofra, így valószínűleg Salzburgig a szerelvényben marad a kocsi

A vonatot továbbító 1116 043-as mögött lezárva közlekedett a személykocsi
(fotók: Magyarics Zoltán)

Magyarics Zoltán, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.