2011. 11. 25.

Most jönnek vagy sem?

Egyre kalandosabb lesz a Bombardier gyártotta motorvonatok története. A Talent 2-esek megkapták ugyan a típusengedélyt, jó eséllyel mégsem állnak forgalomba a menetrendváltáskor. Vagy mégis?


Sajtóhírek szerint saját magával keveredett ellentmondásba a DB Regio Bayern. A nürnbergi S-Bahn-hálózatot is működtető államvasúti leányvállalat egy állampolgári megkeresésre válaszul azt írta, hogy a decemberi menetrendváltástól hét motorvonatot forgalomba állítanak. Igaz, 42 szerelvénynek kellene dolgozni Nürnbergben és már a 2009-2010-es menetrend életbe lépése óta így kellene lennie ennek.
A Talent 2-esek azonban hosszú ideig nem kaptak típusengedélyt, majd később is csak korlátozott engedélyt kaptak a Szövetségi Vasúti Hatóságtól, az EBA-tól: csak szólóban és csak csökkentett sebességgel járhattak a vonatok – így viszont a DB nem tudott mit kezdeni velük.
Sorsukat váró Talent 2-es motorvonatok az elstali rendezőben. Vajon végre forgalomba állhatnak az első járművek?

A Nürnberger Nachrichten újságírója megkereste az állami vasúttársaságot, hogy vajon valóban számolhatnak az új motorvonattal az utasok? A sajtókapcsolatokért felelős munkatárs nem erősítette meg az információt, azt mondta, hogy a gyártótól függ, mikor állítják forgalomba az elkészült vonatokat. A DB ugyanis nem elégszik meg a típusengedéllyel, ők hibátlan motorvonatokat akarnak átvenni a Bombardiertől.
A DB álláspontját egyébként erősíti a közlekedési szövetség, a VGN berkeiből származó információ is, miszerint a december 11-i menetrendváltással nem tud (nem akar?) a DB egyetlen új járművet sem forgalomba állítani.
Leginkább csak így láthatjuk a Bombardier motorvonatait... Lehet, hogy jobb is ez így?
(a szerző felvételei)

Eközben egyébként zajlik a típusismereti oktatás is a járművekre, hiszen szerte Németországban, számos helyen szerződött a német vasút a típus üzemeltetésére. Így persze számos helyen pótló vonatokat kellett szolgálatba állítani, így például a Mosel völgyében Koblenz és Trier között is 143-as sorozatú mozdonyok és ingavonataik látják el a forgalmat. Ugyanez a helyzet Drezda és Lipcse között, itt a regionális forgalomban a DB Schenkertől bérelt 145-ös, valamint a DB Regio 182-es sorozatú gépei mellett az MRCE Dispolok állagába tartozó EuroSprinterek is közlekednek.
Mindeközben a legyártott motorvonatok sorsukat várják: rengeteg vonatot tárolnak Elstalban, a rendezőpályaudvaron, de Berlin-Lichtenbergben és a Havelländische Eisenbahn (hvle) Berlin-Johannesstift állomásán is találtunk ilyen szerelvényeket.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.