2011. 10. 02.

Egy éves az asperni metró

Már úgy tűnik, mintha évek óta ott lenne, pedig még csak egy esztendeje, hogy átadták a közönségnek a bécsi U2-es metró hosszabbítását. 2010. október 2-án került át a vonal külső végállomása a Stadiontól Aspernbe. A RegionalBahn Blog az egy évvel ezelőtt átadott metróvonalat mutatja be olvasóinkat a születésnap alkalmából.



Egy esztendővel ezelőtt, tíz óra körül indult el az ünnepi szerelvény a Stadion állomástól, a fedélzeten többek között Michael Häupllel, Bécs város főpolgármesterével. Érdekesség, hogy alig két héttel később Bécsben helyhatósági választások voltak, s ezen ismét az „öregurat” választották meg a polgárok a város első emberének. Talán a választási kampány része is volt a metró átadása, de egy biztos: Häupl 1994 óta tartó regnálása idején lényegesen több metróvonalat adott át, mint húsz év alatt a budapesti kollégája, Demszky Gábor.
A város és a Wiener Linien vezetői 2010. október 2-án adták át a közönségnek az új vonalszakaszt. A felvétel az Aspernstraße állomáson készült

A 2010. október 2-án átadott vonalszakasszal az U2-es vonal hossza 12,5 kilométerre, a teljes bécsi metróhálózat hossza 74,2 kilométerre nőtt. A hálózaton a metróállomások száma 90, illetve más számítások szerint 101 lett. Ez utóbbi szám úgy adódik, hogy a Wiener Linien hivatalosan minden vonal minden egyes megállóját külön-külön számolja. Így például a Karlsplatz csomópontban, ahol az U1, U2 és U4 vonalak találkoznak, három állomást számolnak.
A vonal már 2010 nyarán is szinte készen volt. Ennek okán a Wiener Linien június 2-án nyílt nap keretében mutatta meg a majdnem kész metróvonalat. A képen a Donaustadtbrücke

A nyílt napon közlekedő metrószerelvényből így festett a majdnem kész Donaustadtbrücke állomás

A nyílt napon két V/v sorozatú szerelvény ingázott a Stadion és Aspern között

Az U2-es vonal egyébként a harmadik metróvonal, ami a Duna túlsó partjára is átmegy. Előbb az U1-es ért át Kagranba 1982-ben, majd 1996-ban az U6-ost hosszabbították meg Floridsdorfba. Az U2-es metró délen, a Donaustadtbrückén át éri el a túlpartot. A híd érdekessége, hogy eredetileg autóbuszok számára fenntartott közlekedési lehetőséget nyújtott, de már az 1995-1997 közötti kivitelezéskor úgy tervezték a létesítményt, hogy később a metró pályáját is elbírja.
Az U2-es a harmadik, a Duna túlpartjára átkelő metróvonal. A vonatokból ez a kép tárulhat az utas elé, ha észak felé néz

Az U2-es asperni hosszabbításával egy meglehetősen nehézkesen elérhető városrészt kapcsolt be a gyorsvasúti hálózatba. Aspern korábban csak villamossal és autóbusszal volt elérhető, amelyek átlagosan fél órát jöttek csak az U1-es metró kagrani végállomásától.
Emellett új közlekedési csomópont is létesült: Stadlau állomása fontos átszállópont lett az ÖBB és a Wiener Linien járatai között.
Stadlauban a gyorsvasúti szerelvényekről könnyen átszállhatunk a metróra. A képen egy, a városból kifelé tartó, az S80-as viszonylaton közlekedő szerelvény érkezik az új stadlaui állomásra október 2-án

Egy szinttel feljebb pedig érkezik egy „Silberpfeil” a belváros felől a vonalhosszabbítás első üzemnapján

A metróvonalat várhatóan 2013-ban tovább hosszabbítják. Az egykori asperni repülőtér helyén épülő Seestadt lesz majd a vonal végállomása és érinti az S80-as gyorsvasúti viszonylat végállomását, a Hausfelstraße megállót is. Érdekesség, hogy az An den alten Schanzen megálló először csak szerkezetkész lesz, a forgalom számára később adják át. Talán így akarja elkerülni a Wiener Linien az U1-es metró leopoldaui hosszabbításával átadott Aderklaaer Straße megállóval történteket. Akkor hosszú hónapokig szinte senki sem használta az állomást, mert a környező beruházások nem vagy csak késve készültek el...


A vonal jelképe a Duna felett átívelő Donaustadtbrücke. A hídon átkelő metrószerelvények a fotósok kedvenc témái közé tartoznak, hiszen bármikor látványos képeket készíthetnek

A metróvonal hosszabbítása a buszhálózatban is változásokat hozott, hiszen több viszonylatot a metróra ráhordó járattá szerveztek át. A képen egy, a Dr. Richard flottájába tartozó MB Citaro pihen a Donaustadtbrücke állomás melletti végállomáson

Az átadás napján számos színes programmal várták a bécsieket a vonal mentén

Érdekesség, hogy a „metrópótló” 84A buszt (Schlachthausgasse–Aspern) már október 1-jén leállították, de a metrószerelvények csak 2-án tíz óra körül indultak el. Addig a Stadion és Aspern között metrópótló autóbuszok közlekedtek. A képen egy ilyen kocsi látható

 Indulásra kész az első, Aspernből a Karlsplatzra közlekedő, utasforgalmi szerelvény

 A meghívott vendégeket különvonat vitte vissza a belvárosba. A szerelvény éppen a Duna felett kel át

A belváros alatt, az egykori USTRAB-vonalból átépített szakaszon, a Volkstheater megállóba érkezik egy Aspernbe tartó „Silberpfeil”

 
 
2013-ra itt már metró fog közlekedni. A képen a Hausfeldstraßénál létesülő, szó szerint zöldmezős beruházás. A felvételek 2011 nyarán készültek
(a szerző felvételei) 

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.