2011. 08. 01.

Színesedik a HKX

Szokatlan betűkód, lehetnek akár egy repülőtér IATA-kódja is, de nem, nem az. A Hamburg-Köln-Express nevezi így magát. A két nagyváros között hamarosan útnak induló járatról egyre több új információ lát napvilágot.




Németországban nem volt eddig kifejezetten sikeres a teljesen piaci alapú távolsági személyszállítás. Az állami DB AG illetékes üzletága, a DB Fernverkehr AG szinte monopolhelyzetben van a piacon. Nem véletlenül, hiszen ez a cég üzemelteti a nagysebességű hálózaton közlekedő ICE-vonatokat, amelyek meglehetősen megbízhatóan kötik össze a német nagyvárosokat.
A piaci alapú távolsági személyszállításban eddig alig akadt versenytársa. A Veolia-csoporthoz tartozó vasutak által üzemeltett InterConnex több viszonylaton próbálkozott, végül (egy vonatpárral) a Rostock–Berlin–Lipcse viszonylat maradt életben. A Rostockot a Ruhr-vidékkel összekötő InterConnex alig pár hónap után megszűnt.
Éppúgy sikertelennek tekinthető a FLEX, azaz a Hamburg és Flensburg között közlekedő Flensburg Express tündöklése és bukása. Itt ma a DB Regio által kiállított, korábbi InterRegio kocsikból álló szerelvények ingáznak.
A korábbi Arriva-csoport vonatai, az Alex-járatok nem kifejezetten e csoportba tartoznak, hiszen ezek a vonatok a tartomány, azaz Bajorország megrendelésére közlekednek, az állam támogatásával. A többi társaság pedig alapvetően piaci alapokon, legfeljebb minimális állami hozzájárulással végzi a szolgáltatást.
A Hamburg és Köln közötti minőségi távolsági gyorsvonatok közlekedtetése nem új keletű ötlet. A nem éppen sikeres Metropolitan is e két város között ingázott. A DB AG leányvállalata speciális járművekből összeállított vonata valahol az IC- és ICE-szerelvények keveréke volt és kicsit talán a Railjet-vonatok előfutára is, amennyiben a nagysebességű (230 km/h engedélyezett legnagyobb sebességű) szerelvényeket éppúgy speciálisan átalakított 101-esek továbbították, mint az ÖBB esetében a Railjet-Taurusok.
Tulajdonképpen a HKX elődjének is tekinthető a DB AG leányvállalata által közlekedtetett Metropolitan. Igaz, öt évig járt mindössze... A képen a speciális 101-esek egyike a kölni főpályaudvaron
(forrás: Wikipedia)

A vállalkozás nem volt éppen sikeres: drága és ehhez képest lassú volt, így az 1999. augusztus 1-jén indult vonat 2004. december 11-én abban a formában befejezte a szolgálatát. A járműveket különböző viszonylatokon, jobbára a hasonló szolgáltatásokat nyújtó ICE-k pótlására veti be a DB AG.
A Hamburg és Köln közötti piacképes vasúti összeköttetésre azonban van igény. Ezt próbálta meglovagolni a többek között a Locomore GmbH és társai által gründolt Hamburg-Köln-Express. A projekt keretében eredetileg tavaly augusztusban indult volna el az első vonat, ami aztán többszöri halasztás után most úgy néz ki, hogy a decemberi menetrendváltáskor teheti meg első útját.
A HKX személykocsijainak látványterve

A HKX járművei az ÖBB-től használtan vásárolt és ott a forgalomból kivont Transalpin-motorvonatok lesznek. A 4010-eseket kívül-belül felújították és a mai kor követelményeinek megfelelő járműveket építettek belőlük. Többek között klímaberendezés és vezeték nélküli internet-hozzáférés is az utasok rendelkezésére áll a hírek szerint. Azonban a források szerint nem a klasszikus motorvonati elrendezésben közlekednek majd, hanem mozdonyvontatású vonatról lesz majd szó.
A kocsik utasterének látványterve
(forrás: HKX)

A menetvonalak kérdése is érdekes volt hosszú ideig. A DB AG távolsági leányvállalata révén – a legjobb menetvonalak lefoglalásával – próbálta akadályozni a magáncéget, azonban egy állásfoglalás nyomán eme igénylési eljárást előröl kellett kezdeni a pályakapacitást elosztó szervezetnél. Végül összeállt egy vállalhatónak tűnő menetrend, amely tervezett az utazóközönség is tanulmányozhat a cég honlapján.
A menetrend tervezete a HKX holnapjáról

Maga a HKX egyértelműen még nem jelentette be, hogy mikor indul el végül, de azt már jelezték: 2011-ben szeretnék a szolgáltatásaikat az utazóközönség elé tárni. Jól értesült körök szerint 2011. decemberében, a menetrendváltás után már utazhatunk a vonatain. Erre utalhat az is, hogy a cég 2015-ig kötött szerződést a pályahasználatra. Mindenesetre aki állást keres, érdemes a www.hkx.de oldalt tanulmányoznia, hiszen a cég toborozza már a személyzetet.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.