2011. 06. 17.

Szellemjárás Pozsonyligetfalun

Pozsonyról legtöbbször az embernek a vár, a belváros és persze a főpályaudvar jut eszébe. Valóban, kitűnő helyen van a nagyállomás (s ráadásul a forgalom se kicsi, ahogy azt a minap megmutattuk), de mi van a Duna túloldalán? Egy szinte üres és hatalmas személypályaudvar. De miért nem használják? Erre keressük a választ.





Ahogy Budapestet, úgy a szlovák fővárost is kettészeli a Duna. A folyó bal partján, a Kárpátok nyugati nyúlványai és a Duna között találjuk az „igazi” Pozsonyt: itt van a vár, a belváros és a legtöbb nevezetesség. A Dunán túl pedig Pozsonyligetfalu fekszik. A leginkább a lakótelepeiről (az 1970-es években épült városrész Szlovákia legnagyobb lakótelepe) megismerhető településrész csak a II. világháború vége óta része a mai szlovák fővárosnak, addig önálló település volt.
2009 májusában még gyorsvonatára várt a 263 007-7-es Princezna a ligetfalui állomáson

Két éve is kifért négy sorba az elkövetkező négy óra menetrendje... Azóta a pirossal írt „Rychlík” már eltűnt a kínálatból

A vasúti közlekedés már a századfordulón megjelent a településen, hiszen a nevezetes Pozsony–Országhatárszéli Helyiérdekű Vasút is átvezetett a falun. Sőt, állomása is volt, valahol ott, ahol a mai Bratislava-Petržalka állomás fekszik. A POHÉV megszűnése utáni csendet a vasúti Duna-híd 1985-ös átadása törte meg: ekkortól a belváros, a közúti szakasz elkerülésével járhattak a vonatok a főpályaudvar és Ligetfalu között.
Láthatóan nem ekkora forgalomra tervezték az állomás felvételi épületét. Ottjártunkkor munkanap délutánja volt és csúcsidőszak...

A ligetfalui állomást az 1990-es évek elején jelentős mértékben korszerűsítették, tulajdonképpen egy új állomást építettek. Ekkoriban már szó volt a Bécs és Pozsony közötti déli vasúti összeköttetés helyreállításáról, így az új állomás ennek fogadására is felkészült.
Érkezik egy Talent Bécs felől...

Két éve még 1014-esek is hordták az emeletes ingavonatokat Bécs és Pozsony között

1998-ban itt rendezték a szlovákiai vasút 150. születésnapja alkalmából tartott járműbemutatót.
Maga az állomás két peronnal rendelkezik. Az 1. és a 2. vágány a Bécs felé közlekedő vonatokat szolgálja ki. Az „irodáig” ez a két vágány az ÖBB-nél használatos 15 kV 16 2/3 Hz-es váltóárammal lett villamosítva, az állomás többi vágánya felett pedig a szokásos 25 kV 50 Hz-es felsővezeték feszül.
A Kocúr az állomási tartalék szerepében tetszeleg. Sok dolga nincs, de ha segíteni kell, készen áll

A győri vonatokat az 5. és a 9. vágány fogadhatná. Azonban a 2009-2010-es menetrend életbe lépésétől kezdve gyakorlatilag nincs érdemi személyforgalom a Rajka és Oroszvár (Rusovce) közötti határátmenetben. Ezt a vonalat mindössze a nyáron közlekedő Jadran és Amicus vonatpárok használták, de azóta ezek a vonatok is kikoptak a menetrendből.
Itt állhatnának meg a győri vonatok. A peron üres...

Két éve még nyitva volt az aluljáróba vezető lépcső...

...ma már vonat híján nincs értelme felmenni, ráccsal le is zárták a feljáratot

Pozsony belvárosa felé sem rózsásabb a helyzet: néhány nyitrai és privigyei vonaton kívül nem járt át más az elmúlt években Ligetfalura. A forgalom nagy részét (és az említett belföldi vonatok megszűnése óta teljes egészét) az ÖBB Bruckon át Bécs felől érkező vonatai adják.
Két magánvasúti dízel színesíti az egyébként meglehetősen szegényes kínálatot

Pedig igazán remek elővárosi forgalmat lehetne ezen a viszonylaton is lebonyolítani, hiszen Pozsony főpályaudvara jó húsz perc alatt elérhető innen és közben útba esik a dunaszerdahelyi vonatok végállomása, Bratislava-Nové Mesto, azaz Pozsony-Újváros állomás is. Erre voltak korábban is tervek, azonban most úgy néz ki, hogy a nemrégiben életre hívott Bratislavská Integrálná Doprava (BID, Pozsonyi Közlekedési Szövetség) keretében lesz is lehetőség. Azonban az itteni „BKSZ” is gyerekcipőben jár még: egyelőre csak a havibéreltekből van olyan, ami a vonatokra is jó a városi közlekedési eszközök mellett. Csoda hát, hogy a ligetfalusiak inkább busszal mennek át a Duna túloldalára? Ráadásul a vasútállomás mellett sűrű követésű viszonylatokon, viszonylag korszerű autóbuszok közlekednek.
Sűrű buszos kapcsolattal kellene felvenni a versenyt a ZSSK-nak. De úgy tűnik, a korszerű járművekkel nem akar ringbe szállni az államvasút

Elgondolkodtató, hogy vajon miért nem akar senki sem Győr és Pozsony között vonatot indítani... Úgy hírlik, a MÁV-START szeretett volna (valóban igaz lehet-e híresztelés?), de a szlovákok elgáncsolták a tervet. Ez meglehetősen furcsán hangzik annak fényében, hogy pont a pozsonyi városi közlekedési cég, a DPB indított nemrégiben buszjáratot a magyarországi Rajkára. A kérdéssel hamarosan mi is foglalkozunk.

Jelenleg Pozsony-Újvárosban fordul a vonatok egy része. Ezek persze átmehetnének a Duna túlpartjára is...
(fotók: a szerző)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.